Olen veeretanud mõtteid, kuidas oma blogis ühinemise edenemist ja tagurdamist kajastada, kui palju kogenum poliitik oma sõnad Pärnu Postimehes ritta seadis. Kirjutan tema mõtetele kahe käega alla, sest just need on asjad, mida oleme läbirääkimiste laua taga rääkinud ja mida millegipärast ühinemise vastased on rahvale väga osavalt tagurpidi selgeks teha suutnud. Võtke see aeg ja lugege Pärnu linnapea pikemat (lehte kõik ei mahtunud) mõtisklust minu blogist ja mõelge teema rahulikult enda jaoks läbi. Muudatused on alati keerulised, olgu isiklikus või töises elus, aga muudatuste raskust saab üheskoos mõistlikult tegutsedes leevendada. Lisaks sai volikogu kirja piirkondlikult ühinemiskomisjonilt, kus anti teada, et Sauga vallal on kõige loogilisem ühineda Pärnu linnaga, mitte Tori ja Sindiga, kes meile uue ühinemise jaoks on andnud jaatava vastuse. Haldusreform on raske erinevatel põhjustel, kuid püüame siiski teha nii, et hoolimata muudatustest midagi halvemaks ei muutu ja loodame, et siiski muutub paljuasju ka paremaks.
Jaksu meile kõigile!
Seitse omavalitsust ümber laua versus
kümme müüti
(lühem versioon Pärnu Postimehes)
Pärnu ühendomavalitsuse moodustamiseks peetud rahvakoosolekud said septembri lõpuks otsa. Osalejaid neil koosolekutel ei olnud muidugi massiliselt, aga kohale olid tulnud tavaliselt need tublid kodanikud, kellele ühinemise teema korda läheb. Tavaliselt oli kuulajaid küll kümmekond, helgematel õhtutel lausa 30-40 inimest, teinekord juhtus ka nii, et saalis oli esinejaid rohkem kui kuulajaid. Teema ise on keerukas ja mahukas ning küsimusi oli õhus rohkem kui vastuseid.
(lühem versioon Pärnu Postimehes)
Pärnu ühendomavalitsuse moodustamiseks peetud rahvakoosolekud said septembri lõpuks otsa. Osalejaid neil koosolekutel ei olnud muidugi massiliselt, aga kohale olid tulnud tavaliselt need tublid kodanikud, kellele ühinemise teema korda läheb. Tavaliselt oli kuulajaid küll kümmekond, helgematel õhtutel lausa 30-40 inimest, teinekord juhtus ka nii, et saalis oli esinejaid rohkem kui kuulajaid. Teema ise on keerukas ja mahukas ning küsimusi oli õhus rohkem kui vastuseid.
Üldistavalt võib öelda, et siiani on rääkinud haldusreformist
Pärnumaal pigem poliitikud ja ajakirjandus. Palusime igal koosolekul elanikel
kaasa mõelda ja esitada oma ettepanekuid ühinemislepingusse, kirjutasime
sellest infolehes ja kodulehekülgedel. Aga lõviosa ettepanekutest tegid ikkagi
poliitikud. See pole mingi etteheide ja siinkohal kiidan-tänan kõiki neid
omavalitsusjuhte, volikogude liikmeid ja ametnikke, kes osalesid aktiivselt
moodustatud Pärnu ühendomavalitsuse viie läbirääkimiste komisjoni töös,
ühinemiskonsultante Georg Sootlat ja Kersten Kattaid ja läbirääkimiste
koordinaatorit Margit Suhhostavetsit. Kõik nad panustasid väga palju oma aega
ja teadmisi, et läbi viia meile kõigile väljakutseid esitav protsess.
Septembrikuu kohtumised valdades ja linnades olid kasulikud
kõigile osalejatele - peegeldasid ju kodanikud ja kohalikud poliitikud neil
kohtumistel seda, kuidas nemad asjadest aru on saanud ja mis on läbirääkimiste
eestvedajate töös vajaka jäänud. Millised olid aga levinumad müüdid, mis rahvakoosolekutel
esile kerkisid?
Esimene müüt: ühinedes läheb elu halvemaks! Või parimal juhul
– midagi ei muutu. Selle müüdi kummutavad kõik need Eesti omavalitsused, mis on
ühinenud omavahel viimase 15 aasta jooksul. Kui lähematest riikidest on
ridamisi häid näiteid tuua Soomest, Rootsist, Taanist ja Lätist, on Eestiski
valdav osa vabatahtlikest ühinemisest olnud ikka positiivsed. Näiteks
Märjamaal, Türil, Tapal, Lääne-Nigulas, Tõrvas on omavahel ühinenud-ühinemas
3-4-5 omavalitsust korraga ja täna on nad ühinemiste otsustega väga rahul.
Märjamaal panid omavalitsused leivad ühte kappi 14 aastat tagasi, Türil 10
aastat tagasi ja siiani pole kuulda olnud, et seda kahetsetakse. Pigem
vastupidi! Tagasivaatavalt jagavad ühinenud omavalitsused tänagi oma kogemusi
ja selgub, et enne ühinemist kerkisid seal inimestel esile samad hirmud, mida
meiegi kuulsime septembrikuu rahvakoosolekutel: suuremad hakkavad väiksematele
liiga tegema, niigi väike raha võetakse valdadelt ära, asutused pannakse kinni
jne. Tegelikult räägivad ühinenud omavalitsuste elanikud nüüd hoopis teist
juttu ja kinnitavad, et nendel hirmud osutusid asjatuks. 2013. a. ühinenud
Lääne-Nigula vallavanem Mikk Lõhmus on meedias korduvalt selgitanud, et
ühendomavalituse oskusliku majandamisega paranes avalike teenuste kvaliteet ja
elanike sissetulekud ning valla võimekus investeerida. Pärnumaal on näiteks
ühinenud omavahel Kilingi-Nõmme linn ja Saarde vald ning Audru vald Lavassaare
vallaga ja tasub küsida neilt inimestelt, kas näiteks elu läks Lavassaares
pärast ühinemist halvemaks?
Teine müüt: ühinedes linnaga, tulevad linnast „mehed
mustas“ ja viivad kõik raha keskusesse minema. Tegelikult see nii ei ole ja
ühinemislepingu projektis on väga selgelt sisse kirjutatud skeem, et
piirkondade rahastus ei muutu. Lisaks on teiste ühinejate kogemus näidanud, et
pärast ühinemist võib liikuda hoopis lisaraha nendesse piirkondadesse, mida
tuleb uues ühendomavalitsuses n-ö. järel aidata, et kogu omavalitsuse areng
oleks ühtlane. Pärnu omavalitsuse ühinemislepingu projekti on sisse kirjutatud
kõigi liituvate eelarvestrateegiad ja arengukavad, et tagada järgnevatel
aastatel piirkondades vähemalt sama suur rahastus igapäevasteks kuludeks ja
investeeringuteks. Omavalitsuse ühine majandamine annab aga võimaluse
omavalituses investeerida ühekorraga suuremasse objekti rohkem, kui eraldi
olles. Näiteks 3-miljonilise eelarvega vallal on hulga raskem leida 500 tuhat
eurot vajalikuks investeeringuks, kui omavalitsusel, mille eelarve on 75
miljonit eurot ja sellest 8 miljonit eurot on võimalik otsustada iga aasta
vabalt investeeringuteks.
Kolmas müüt: Kõik ametnikud viiakse keskusesse ja
kodanikud peavad hakkama asju ajama Pärnus. Ühinemislepingu projekti on sisse
kirjutatud, et igasse praegusesse vallakeskusesse jääb halduskeskus, kus
kodanik saavad edaspidi samasid avalikke teenuseid, nagu täna. Veelgi enam, suuremal
omavalitsusel on võimekus pakkuda neis keskusest ka selliseid avalike
teenuseid, mida väiksem vald täna ei suuda pakkuda. Selleks ei jätku neil
tänastel valdadel piisavalt spetsialiste ega rahalisi vahendeid. Omavalitsuste
ühinemisel teenistujate arv küll ei kasva, kuid ühe omavalitsuse asutusena on
võimalik paremini kasutada ametnikke erinevate avalike teenuste osutamiseks ja
pakkuda praegustes valdades ka neid teenuseid, mida täna suudab pakkuda vaid
linn. Tõsi, praegustes vallavalitsustes asendub vallavanem halduskeskuse juhiga
ja raamatupidamise- ning juriidilised teenistujad koonduvad keskusesse, aga
üheski liituvas omavalitsuses ei kao teenused, mis täna kohapeal
osutatakse!
Neljas müüt: ühinemine suurendab ääremaastumist. Omavalitsuste ühinemine
Pärnuga ei suurenda kindlasti ääremaastumist. Pärast Pärnu ümbruse omavalitsuse
ühinemist tekkib ühendomavalitsusel ühine majandus- ja haldusruum, kus uue
omavalitsuse huvides ei ole kindlasti vajadust hakata inimesi meelitama elama
keskusse, ära oma praegustest elukohtadest. Pigem on huvi parandada
omavalitsuse sisest ühistransporti, et elanikel oleks mugavad ja kiired
ühendused ning võimalus elada keskusest eemal. Miks peaks ühinenud Pärnu
omavalitsus oma territooriumil tahtma koondada elanikud ühte kohta, mis on
omavalitsusele ülimalt ebapraktiline ja kallis? Selleks pole mingit vajadust,
kui nad kõik on ühe Pärnu omavalitsuse elanikud ja maksumaksjad. Olukord on aga
hoopis teine, kui Pärnu jääb aga üksi ilma tagamaata, sest siis on tõesti
linnal vajadus hakata võitlema teiste omavalitsustega elanike eest ja meelitama
inimesi linnapiirkonda, et jätkuks ettevõtjatele töötajaid ning regioonikeskuse
arengute elluviimiseks maksumaksjaid. Seega suurendab ääremaastumist pigem
killustunud omavalitsustega jätkamine, kui ühinemine.
Viies müüt: „linnamehed“ hakkavad „maamehi“ valitsema.
Mingit volikoguliikmete jaotust, maa ja linna vahel, pole ühinemislepingus
olemas! Ühinemislepingu projektis on täna kirjas, et ühineva omavalitsuse
volikogu suurus on 43 liiget ja nad valitakse kahes ringkonnas: üks
linnapiirkonnas ja üks maapiirkonnas. Paratamatus, et maapiirkondades on
valimisõiguslikke hääletajad vähem, kui linnapiirkonnas ja seetõttu saab kahes
valimisringkonnas mandaatide arv olema ebaühtlane. Selle vastu on olemas üks
rohi, mille tarvitamine nõuab aga julgust kõigilt poliitikutelt, sõltumata
sissekirjutusest. See on üks valimisringkond. Ühe valimisringkonna puhul ei saa
määravaks mitte valija ja kandidaadi sissekirjutus, vaid tema nägemus tulevase
ühendomavalitsuse terviklikust arengust ja sellest sõltuv populaarsus ühinevate
omavalitsuste valijate seas- olgu siis hääletaja sissekirjutus linnas või
vallas.
Kuues müüt: maa ja linnapiirkonda ei ole võimalik
ühendada, sest need on nii erinevad. Seda väidet olen kuulnud nii ühinemise
vastate poliitikute, kui ka ajakirjanike seast. Siin tasub jällegi vaadata neid
omavalitsusi, kus linnad-vallad on Eestis või Skandinaavia riikides kenasti
ühinenud. Näiteks Tapa või Türi linn on ühinenud ümbritsevate maavaldadega ja
saadakse väga edukalt hakkama. Võrreldes nüüd Pärnu linna või Tõstamaa valla
ametnike struktuuri, ei saa kuidagi väita, et nendes struktuurides on
erinevused maa või linnaomavalituse eripärade tõttu. Ei ole Tõstamaa
vallavalitsuses tööl külvivolinikku või karjakasvatuse spetsialisti - ikka need
samad ametikohad, mis linnavalitsustes! Jah, ametnikke on vähem, aga
omavalitsuste funktsioonid on samad. Teisiti ei saakski, sest Eesti kohalike
omavalitsuste korralduse seadus ei tee sisulist vahet maa- ja
linnaomavalitsustel: mõlemad peavad pakkuma ühesuguseid avalikke teenuseid,
omavalitsuse valdavast maakasutuse sihtotstarbest sõltumata.
Seitsmes müüt: ühinedes maamaks tõuseb ja maaelu toetusi
ei maksta enam. Kuigi ühinemislepingu tekst ei näe ette maamaksu tõusu, on
tõesti avalikustamisele saadetud lepingu projekt pisut üldsõnaline.
Juhtivkomisjonis on arutatud ettepanekut täpsustada lepingu teksti, et maamaks
jääb endiselt tsoneeritud maa sihtotstarbe järgi ehk maakeeli: maamaksu
koefitsienti ühinevatel omavalitsustel ei tõsteta. Küll on riik rääkinud
võimalusest lähiaastatel hinnata ümber maa baashinnad ja viia need
vastavusse turuhinnale. Kui see juhtub, tuleb uuel volikogul maamaksu
reguleerida koefitsiendi muutmisega.
Maaelu toetuste küsimuses oleme korduvalt pöördunud ministeeriumi
poole ja meile on kinnitanud kantsler ning minister, et maaelu arendustoetuste
maksmist jätkatakse ka peale ühinemist. Kui mujal Euroopas makstakse erinevaid
maaelu toetusi kõigile omavalitsustele, kus tegeletakse põllumajandusega, siis
Eestis kehtestatud meetmemäärustes on tehtud erisused maa- ja linnaomavalituste
vahel. Mõni nädal tagasi saatis maaeluministeerium meile kinnituse, et need
meetmete määrused muudetakse, eelnõud on ettevalmistamisel ja saavad
kehtestatud hiljemalt uue aasta alguseks.
Kaheksas müüt: koolid, lasteaiad ja raamatukogud pannakse
maapiirkondades kinni ja kõik need asutused koondatakse linnapiirkonda. Vastupidi,
ühinemislepingu tekstis on selgesõnaliselt kirjas, et ühtegi valdades ja linnas
toimivat allasutust ei suleta ning säilitatakse asutuste autonoomia. Ainuke
erisus on Sauga täiskasvanute kool, mis sulges end tänavu sügisel ise, kuna
õpilasi oli jäänud vaid 5 ja nad olid nõus jätkama õpinguid Pärnu täiskasvanute
gümnaasiumis.
Üheksas müüt: elanik kaugeneb võimust veelgi.
Ühinemislepingus pöörasime palju tähelepanu kogukonna kaasamisele omavalitsuse
juhtimisse. Lepinguprojektis on kirjutatud külavanema statuudist, kogukonna
keskuste toetamisest ja iga piirkonna halduskogudest, kus piirkonna aktiivsed
inimesed - nende kogude moodustamise alused on tänaste omavalitsuste volikogude
otsustada! - annaksid sisendi piirkonda puudutava eelarve, planeeringute ja muude
piirkonna elu mõjutavate otsuste vastuvõtmisesse. Kuid ükski leping või
põhimäärus ei pane kogukonda aktiivselt toimima, kui inimesed ise ei taha
selles protsessis osaleda. Seega lepinguprojektis on antud võimalus kodanikele
rääkida rohkem kaasa kogukonna asjades, aga kõik sõltub ikkagi kogukonna
aktiivsusest ja tahtest osaleda!
Kümnes müüt: Ühinemine on kasulik vaid Pärnu linnale.
Tänases päevas pole Pärnu linnal vajadust ühegi omavalitsusega ühineda ja
eraldi jätkates ei muutuks tegelikult midagi päevapealt halvemaks. Pikemas
perspektiivis on aga selline lähenemine kahjulik kogu Pärnumaale. Ilma
tagamaata ja naabervaldadesse valgunud linn ei pruugi tulevikus olla enam nii
tugev Eesti maakonnakeskus ja maakonna majanduse vedaja, mistõttu muutuvad
teised regioonikeskused või lähivälismaa pärnumaalastele veelgi atraktiivsemaks
ning väljaränne maakonnast kiireneks. Pärnu linn on aastaid investeerinud
miljoneid eurosid taristusse, mis toetab ettevõtluse arengut, renoveerinud
koole ja ehitanud lasteaedu, haigla, staadioni ning spordihalli, rajanud
huvikoolide võrgustiku ja palju muud. Plaanis on ehitada veel lasteaedasid,
ujula, renoveerida kaasaegsele tasemele koolimaju, parandada infrastruktuure ja
toetada ühistransporti jne. Need ja tulevased investeeringud on vajalikud nii
pärnakatele, kui paljudele Pärnut ümbritsevatele omavalitsustele. Täna käivad
ümbritsevate valdade elanikest 50-80% tööl Pärnu linnas, sajad õpilased
maakonnast aga Pärnu linna koolides. Näiteks Paikuse vallavanem Kuno Erkmann rääkis
ühel valla rahvakoosolekul, kuidas nende vallas on üle 2400 maksumaksja,
töökohti vallas on aga 900 ning neist omakorda 300 täidavad töötajad teistest
omavalitsustest. Seega u. 1800 ehk kolmveerand Paikuse maksumaksjatest sõltuvad
arengutest Pärnu linnas. Nendele inimeste jaoks on oluline tugev ja arenev
regioonikekus, jätkuvad investeeringud ettevõtlusesse, mis suurendaks
neile Pärnust makstav keskmist palka.
Täna suudab Pärnu linn teha vajalikud investeeringud
infrastruktuurude kaasajastamiseks ja rajamiseks paljuski tänu EL
toetusrahadele. Aga on juba teada, et peale 2020. aastat Euroopast enam suuri
rahalaevu oodata pole ning see asjaolu mõjutab kindlasti Pärnu võimekust
võistelda teiste Eesti regioonikeskustega ja olla majanduse eestvedaja Pärnumaal.
Seetõttu vajab Pärnu tulevikus arenguks inimesi ja maksumaksjaid ning seega
võib Pärnu jaoks peagi laual olla kaks valikut: kas omavahel ühineda või eraldi
jätkates, hakata meelitama inimesi valdadest linna. Viimane variant oleks
kahjulik kogu Pärnumaale, sest see viib Pärnumaa omavalitsuste omavahelise
terava konkurentsini, valdade ääremaastumiseni ja nõrgestab maakonda ning
selle arengut, kuna niigi vähenevad ressursid kuluvad veelgi enam
konkurentsieeliste tekitamisele Pärnumaa omavalitsuste vahel, mitte Pärnumaa ja
teiste regioonikeskuste vahel.
Seega on ühinemine oluline mitte vaid Pärnu linnale, vaid
kogu Pärnumaale. Ühiselt oleme omavalitsusena tugevamad ja
võimekamad investeeringutes, mis toetavad ettevõtluse arengut ja palgakasvu
suurimaks tööandjate piirkonnaks kasvanud regioonikeskuses. Võimekas
regioonikeskus toetab kogu Pärnumaa arengut ja võimaldab pidurada väljarännet
ning ääremaastumist. Mida rohkem omavalitsusi moodustab regioonikeskuse
Pärnuga, seda tugevam ja tasakaalus on kogu Pärnumaa.
Kümme kuud tagasi lootsime, et vabatahtlike
ühinemiskõnelustega liitub enamus Pärnumaa omavalitsusi ja seetõttu tegi Pärnu
Linnavolikogu ettepaneku kõigile neile volikogudele, kes veebruarikuuks polnud
selget EI-d Pärnule öelnud. Läbirääkimiste laua taha istus aprillis siiski 7
omavalitsust ja see oli ka mõistetav. Ühe omavalitsuse loomine - kogu maakonna
piirides - on täna ilmselt liiga ambitsioonikas samm. Kuigi maailm läheb iga
päevaga “väiksemaks”, on Vändra, Kilingi-Nõmme ja Varbla(Lihula) Pärnust veel
piisavalt kaugel. Pärast ühinemiskõnelusi ja ühinemislepingu projekti
avalikustamist on tekkinud mõningaid erimeelsusi ka nende omavalitsuste seas,
kes siiani on üsna kindlalt Pärnuga ühinemist pooldanud. Samas pole vaja
nendesse arengutesse suhtuda nii traagiliselt, sest selliseid „erimeelsusi“ on
tekkinud ka näiteks nende omavalitsuste vahel, kes peavad täna läbirääkimisi
Vändras või Kilingi-Nõmmes. Alles hiljuti oli üsna teravalt üleval teema
Vändrate omavahelise ühinemise osas või Halinga liitumiskõnelustest väljumise
soov Vändrate-Tootsiga või Tahkuranna ja K-Nõmme vahel tekkinud „erimeelsused“
ühinemiskõnelustel. Hetkel tundub mulle, et Sauga vallas on puhkenud terav
võitlus volikogu opositsiooni ja koalitsiooni vahel ning nagu mulle Sauga
valla rahvakoosolekutel selgeks sai – on selles ühinemise poolt või vastu
olemises mõne volikogu poliitiku isiklik vimm praeguse
vallavanema/vallavalitsuse suhtes. See vastasseis päädis Sauga volikogu
ettepanekuga alustada lisaks Pärnuga peetavatele läbirääkimistele -
paralleel-läbirääkimisi Pärnut ümbritsevate omavalitsustega ilma Pärnuta. On
teada, et mitmed Pärnuga ühinemisläbirääkimisi pidanud vallavolikogud ütlevad
(või on juba öelnud) sellele Sauga ettepanekule EI, aga kuhu sellised mitmel
rindel läbirääkimised viiksid, näitab pigem aeg.
Ilmselt on selline kõikumine iseloomulik praegusele ajahetkele,
kombatakse partnerit ja otsitakse kindlust või poliitikud proovivad selles
protsessis tugevdada oma positsioone.
Pärnu ja ümbritsevate valdade ühinemisläbirääkimistel ning
ühinemislepingu projekti koostades oleme juhindunud kolmest väga selgest ning
lihtsast reeglist. Esiteks on kõik omavalitused, kes koos aprillikuus Pärnus
läbirääkimiste laua taha istusid, võrdsed partnerid ja seetõttu otsustame komisjonides
pigem konsensuslikult.
Teiseks oli komisjonide tööd läbiv seisukoht, et elanike jaoks ei
tohi midagi, peale ühinemist, muutuda halvemaks. Meie seisukoht on olnud,
et kõik need avalikud teenused, mis on täna kätte saadavad linna ja
maapiirkonnas, peavad olema kättesaadavad - praegustes asukohtades - ka
peale ühinemist. Ja seda loomulikult paremas kvaliteedis. Sellest tulenevalt
olen kogu läbirääkimiste ja avalikustamise perioodil kutsunud osapooli tegema
konstruktiivseid muudatusettepanekuid nende lepingupunktide suhtes, mis ei
tundu ühinemise parimate eesmärkidega kooskõlas.
Kolmas seisukoht oli, et ühinemisleping peab olema
realistlik ja majanduslikult elluviidav. Selleks on komisjonid läbi töötanud
liitumisläbirääkimisi pidavate omavalitsuste arengukavad ja eelarvestrateegiad
ning koostanud lepingu juurde lisadena tabelid, mis näitavad ära uue
omavalitsuse majanduslikku võimekuse ja plaanide vastavuse reaalsusele.
Kusjuures ükski liituv KOV ei pea loobuma ühestki projektist, mis on
kehtestatud valla või linna arengukavas.
Pärnu omavalitsuse suurim vaidluste teema on olnud tulevase
omavalitsuse staatus. Minu seisukoht on olnud ühene – kui seadus lubaks, võiks
nimi olla „Pärnu omavalitsus“, sest staatusest sõltumatult säiliks endiselt
külad, alevid ja linnad. Seadus nõuab, et ühinev omavalitsus peab end
määratlema kas linna või vallana. Ühinemise juhtkomisjon kaalub hetkel ühte
võimalust, mis väänab veidi paragrahvi, kuid oleks kompromiss linnale ja
valdadele. Mõte oleks ühendomavalitsust kutsuda lihtsalt Pärnuks või Pärnu
omavalitsuseks, kuid loodava omavalitsuse ametlik staatus oleks linn koos
osavaldadega.
Kuid minu arvates on Pärnu omavalitsusel küllalt jumet ka siis,
kui Tori ja Tõstamaa siiski otsustavad Pärnuga mitte ühineda. Ka 4-5
omavalitsuse omavaheline ühinemine teenib Pärnumaale olulisi arengueesmärke.
Samuti ei ole täna välistatud, et mõni omavalitsus võib ühinejatele juurde
tulla, seda siiski juba sundliitumise faasis, järgmine aasta.
Pärnumaa on teelahkmel ja saatus on meie inimeste endi kätes, see
on meie võimalus. Kaalukausil on tee, kus läbi ühinemise - mitte siis
ainult Pärnus ja Pärnu ümbruses, vaid ka Vändras, Lihulas ja Kilingi-Nõmmes
- muutume ühiselt tugevamaks ja võidab kogu Pärnumaa.
Romek Kosenkranius
Pärnu linnapea
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar